CHAT Villa Nurman

Wednesday, November 17, 2010

Tutorial Fotografi 2: Framing Dan Komposisi.

Mari belajau framing dan kompo.. hmmm due2 tu bahase omputih tu.. Kasi terjemah sket.... pembingkaian dan pengarangan. Plokkk pelik bunyik tu.. kite stick tu framing & kompo jek lah.

Maklumat yang aku nak share ni sekadar berdasarkan daripada pengalaman aku yang cetek dan pembacaan aku since aku main kemre nih. So, mungkin berbeza daripada teknik2 orang lain. Terutama sekali, kepada otai2 fotografi. Kite pon tokleh nak agak kreativiti yang ade dalam kepala diowang... amat hebat.

So, kat sini ade beberape kaedah kompo dan framing dalam fotografi, termasoklah camne nak break the rules atau nak jadik lain dari yang lain, ikot kreativiti masing2. Kompo ni memang penting, dan kadang2 menjadi faktor utama untuk nak bezakan antara gambau yang bagus dengan gambo yang kononnye bagus. Kalau kowang nak tau kaedah asas nak kompo dan framing gambau kowang untuk menjadi lebih baik, bacelah yek... Lepas bace, jangan lah lupe praktis.


Rule of third (R.O.T) @ Hukum 1/3 cakap owang melayu
ROT ni, yang benaunye kaedah dari dulu lagi yang merupakan suatu elemen seni (bukan sahaje pada fotografi), malah jadik common practice. Based on pengalaman aku, gambo aku nampak macam lebih idop bile apply kaedah ni. Benda ni aku belajau dari abang Jenal (Ex reuter Photog) mase aku pi kole koh).

Nengok gambo kat bawah. Gambo kanan tu kite shot, yg kiri tu adalah gambo yang same yang kite nak terjemahkan ROT die. Kaedah die, kite bahagikan frame gambau yg kite nak shoot tu kepada 9 bahagian. (macam gambo kat bawah). perhatikan, kite gune 2 garis menegak, dan 2 garis melintang. Semua 4 garisan ni akan wujudkan 4 persilangan. Nampaaaakkkk??? jangan ngantok pulak eh.. Aku pon dah ngantok nih.. thehehehhe. Area persilangan ni lah yang akan jadik tumpuan. Amcam? paham? aku pon kompiuh dah ni. Takpe, teruskan dengan nengok gambo dan baca terus..


Nampak tak, line yang melintang tu dah bahagikan gambau ni pade 3 bahagian, yang atas untuk area awan/ langit, yang tengah tu bermulenye lautan dan yang paling bawah sekali tu kire kawasan depan jek laa atau foreground. Untuk pembahagian melintang, kawasan belah kiri sekali kosong terus berbanding kawasan tengah dan kanan sekali yang dah ade subjek lampu dan juga daratan. dan sebelom aku terlupe. Untuk sesetengah kemre, ade grid display untuk membantu dalam shot alignment dan ROT. Bleh aktifkan. Kalau tak silap under setting menu, carik la grid display. Nikon d5000 dan keatas sure ade. Kat bawah ni ade contoh gambo yang apply ROT





Pembingkaian.. cheh!! Framing.

Cube carik natural punye frame pade pemandangan tu yang kite nak shoot. Maklomlah, bile kite nampak pemandangan dah best, tapi masaalahnye subjek belambak kan.... So, tang nak nampak semulajadi ni, bleh jadik ape saje ikot kowang. Framing yang elok boleh datangkan impak besau pade gambau kite. macam gambau sebelah ni, framing dah ok dah, tapi nampak tak distraction daun sket tu kat atas sebelah kanan. Cube elakkan tu.



Untuk framing yang melibatkan subjek , cube la elakkan dari memotong sebahagian dari subjek tu yang menyebabkan gambau jadik tak balance dan distracting, seperti tangan owang yang ilang sebelah, telinga kucing yang takde ujong atau pon dapur umah yang nampak separuh je dari keseluruhan rumah. Untuk gambo owang contohnye, kalau perlu untuk nak left out atau taknak masuk skali gambo tangan, cube make sure keseluruhan frame tu tak pelik. Sebabnyer, kalau gambo tu framing main blasah jer dengan kekurang telinge atau sebahagian rambut, bende tu akan jadik distracting pada owang yang nengok gambo kite. kalau gambo awek yang cun sunggoh pon, tetibe ujong telinge die tak masuk dalam frame, sure tertanye2 dalam jiwa die.. kalau bleh nampak telinge ni, sempurne nih.. Pendek kate, cube tunjukkan ape yang sebenarnye yang kite nak tunjuk. pastikan gambo tu bersih dari sebarang gangguan tumpuan yang bleh buat jiwa kacau... merepek dah aku nih...



Garisan dan bentuk
Garisan dan bentuk ni ade dimane2; cube gunekan ia. Ia bleh jadik tarikan pada owang yg nak nengok gambo kite ataupon, ia bleh guide pandangan kepada kawasan dalam gambo yang selalunye kite tak berape kisah sangat. Tak kire la line simetri ke, tak simetri ke. Due2 tu bleh jadik aset pade gambau.



Ringkas dan senang
Lagi ringkas, lagi bagus. Make sure kite tau ape sebenarnnye yang kite nak tunjukkan pada owang yang bakal nak nengok gambo kite. Kalau kite bleh dapat shot yang hanye melibatkan subjek tu sahaja tanpa sebarang distraction kat sekeliling, lagi superb. Tapi janganlah plain sangat sampai macam gambau IC. Cume gambau IC tu bleh dijadikan contoh gambau yang simple dan takde distraction. Bile kite nengok gambo, straight nengok pada owang dan selalunyer kite target mate dulu.. kan kan?? Pendek kate, jangan kasik semak itu gambau..




Kawasan yang kosong dalam gambo (empty space).
Kite bile dah start gune ROT, maka kite akan selalu le plok nengok kebanyakan gambo kite ade area kosong di kawasan 2/3 atau 1/3. Tapi camne kite nak pastikan kawasan yang jadik empty space adalah yg betul dalam frame kite? Secare amnye, ikot kebiasaan, malah kebnyakan buku pon akan kata, kalau kite frame satu shot, sepatutnyer kawas yang kosong patotnye lagi banyak dihadapan subjek yang sedang bergerak, berbanding belakang die. Kalau kite buat sebaliknya, nanti akan ade satu tanggapan pada sesiape yg nengok gambau tu, bahawa subjek ni dah nak belanggar ngan sesuatu... Biar aku tunjuk contoh gambo bawah ni. Nampak tak kawasan kosong didepan beca tu sengaja aku lebihkan. Atau kate lain, since beca ni nak gerak kekanan, so aku kosongkan belah kanan. Automatically gambau ni nampak idop dan nampak seolah memang ade movement. Tapi, kalau aku letak gambo owang tue ni sebelah kanan, dan lebihkan kawan kosong belah kiri, kan pelik. Nampak macam die akan langgar tembok ke hape ataupun tak nampak motion pada gambar.




Aras pandangan mata.

Cube shot pada ketinggian yang same ngan object kowang. Tak kire la budak kecik ke, pet ke, ape ke. Cube dapatkan die punye eye contact (especially model yang lawo). tapi kite amik contoh budak kecik. Ini akan mewujudkan spesel bond kate omputih, between kowang, budak kecik tu serta area sekeliling. Akan ade satu perasaan yang kite dah jadi sebahagian daripade dunia budak tu. Secare logiknyer pon, kalau kite main shoot jer dengan keadaan kiter yang tinggi menyombong, budak tu mesti either rase cuak, takpon nyampah ngan kite sebab nyombong.. kalau same tinggi ngan die, baru le konfiden. baru lah ade confiden expression tu.....




Breaking the rules (belasah jer.. tapi secara waras laaaa...)
Once kite dah tahu pasal semua tips, atau panduan kat atas, jangan la kite terikat sangat. Ye la kan.. fotografi ni luas dengan kreativiti. Panduan kat atas tu hanyalah panduan sahaja. Mungkin kalau kite ade kite punye own kompo yang bertentangan ngan common rules kat atas ni, tapi nampak lebih menarik atau unik, so teruskan. Lagi satu, kalau kite manjang asik nak ikot rules ni, lame2 boring gak sebab gambau2 kiter semue satu paten jeks. Btol tak? So, seeloknye, cube gune dulu tips2 kat atas ni. Bile dah mahir, faham dan nampak kesan dia, barulah kite cube ubah ikot selera masing2. Asalkan, kompo tu menarik dan ada storyline die.. Contohnyer, tadi ade citer pasal eye kontek kan?? So, bleh gak shot yang natural/ candid. Macam owang tue tengah termenung pandang sawah ker.. budak2 tgh ktawe ke..





Alhamdulillah, setakat itu sahaja yang dapat saya kongsi dan paparkan. kalau ade ape2 nak tanye, macam biase, bleh komen kat bawah, atau dekat chat kat atas nu..
Sekian dan terima kasih kerana membaca..

No comments:

Post a Comment

My Happy Family